Labels

Friday 28 February 2014

Kek Butter Rainbow

Assalammualaikum! 

Hi Eynda... thanks for following citer mak-mak akak ye...
Tq juga utk Ana Suzana yang letak blog akak dalam reading list dia... makanya ramai visitors datangnya dari situ... tq tq tq... 

Tq juga untuk semua yang sudi singgah... semua followers/sahabat... ma kacihlah ye...nanti datanglah lagi. 




Budak bertiga ni  request saya buat kek...sebaik balik umrah
Hok aloh malah sungguh...
2 minggu makan orang siapkan
Tak payah fikir nak makan apa...tinggal makan je.
Tak rindu sikit pun nak masuk dapur... ehs ehs...hehehe


Tapi tak sampai hatilah pulak nak say no

Okaylah...okaylah!
Jom buat kek butter

Boleh pulak Daneen cakap ...
Tak nak kek butter ... kek butter tak best
Eiiii budak ni kan...

Aiz pula minta kek ultraman
Lagi parah!
Macam terrer mak dia nak buat tu...

Tapi one thing...
Mak dia terrer bab-bab cari jalan keluar

Okay jom buat kek butter rainbow
Haa semua setuju ...
Macam menarik jer ada perkataan rainbow tu
Hihihi

Meh tengok camne rupa kek butter rainbow


Kaedahnya.. rainbow lah sangat
Kek butter taruk kaler...hahaha

Tak kisahlah kan asal sedap...


Saya suka guna loyang besar nak bagi tepi besar...
Sebab saya suka makan tang tepi yang berkerak hangus tu
Kaedahnya sapa yang makan banyak ni?...huhuhu


Derang sibuklah memasing nak tolong...
Terpaksalah saya tambah procedures
Yang sorang tukang kacau tepung ...
Yang sorang tu pulak tukang pegang telur
Dan macam biasa...yang kecik tengah tu tukang parabih hiasan gula ...


Saya biasa kurang confident nak buat kek kalau tak de 
self raising flour
Tapi kan budak dah mengamuk... saya buat juga pakai tepung gandum biasa... abang Rizq ada beli soda bicarbonate and baking powder pasal dia suka buat waffle...guna saki baki duit belanja sekolah....bagus anak bujang mama.. cam ni leh tambah duit saku... hehehe.

Saya bukan apa... takut tersalah sukat...saya kan jenis campak-campak
Nasib baiklah  kek naik ok

Resepi yang dibegar sikit-sikit :-

 Rainbow Butter Cake

250 gm butter 
4 biji telur
1 cawan gula 
( saya letak tak penuh)
2 cawan tepung gandum
2 s/b susu pekat manis
2 s/b full cream milk
2s/b air suam
1 s/k baking powder
1/2 s/k soda bicarbonate
1 s/k vanilla essence. 

Caranya...sama macam kek butter biasa...asingkan adunan untuk letak kaler-kaler block kesukaan anda...


Dah kenyang barulah boleh senyum...selamat berhujung minggu semua...taaa...


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...