Labels

Monday 17 September 2012

Cekodok Bawang Sempoi

Kuih ni sangatlah sempoi tetapi sangatlah sedap... macam-macam version ade... pelbagai pulak namanya... ada yang panggil cucur, cekodok atau jemput-jemput. Haa mari saya share vesion saya pulak...

Anak-anak saya suka makan cekodok ni termasuklah si Dhia yang cerewet bab makan dan si Ayra yang tak makan buah dan sayur...

Mula -mula potong sayur-sayur dan bawang besar...biasanya saya pakai daun bayam...tapi kali ni bayam tak de... pakai je kankung kat belakang rumah.. sedap juga..
 
 
anak dara dah pandai potong...heee sukee..
 
Lepas tu sediakan mangkuk besar untuk letak tepung... saya campur tepung naik sendiri dan tepung gandum biasa, susu tepung dan bolehlah ditambah ikan bilis atau udang....
 
bilis yang dah last kopek... taruk banyak lagi terasa
Letaklah garam secubit, dan masukkan air... texture pekat sikit dari adunan lempeng... dah siap apa lagi...goreng daaa...
 
bestnye... makan berebut...
Garing di luar, lembut di dalam... mari kita tengok sape yang makan banyak...
 
Ehh kata tak suka sayur?
Haaa... macam ni je kalau nak suruh si Ayra makan sayur...tapi  khasiat minyak dah melebihi khasiat sayur rasanya... hehehe
 
 


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...