Labels

Monday 24 September 2012

Eja Nasi Kukus

Sape suka makan nasi kerabu?... eh apa hal pulak dengan nasi kerabu... tajuk kan nasi kukus... ee elah..

Haaa gerai ni  di Cheras Jaya... dekat junction menghala ke masjid... kira best lah ade gerai ni sebab dia menjual waktu petang ke malam... penyelamat di kala tak tahu nak suruh bibik masak apa untuk dinner... bibik pun sekarang dah fed up tanya nak masak apa... saya asyik tanya dia balik... " entahlah Bik... nak masak apa ye?... ape punya majikan... hahaha.

Nasi kukus dia memang sedap... murah pulak tu.. sebungkus RM4 je... boleh suruh letak sambal lebih ke, kuah lebih ke... pilih ayam bahagian kegemaran... no problem..

Tapi saya nak cerita pasal nasi kerabu sebenarnya...ehh sebelum tu nak cakap sup perut,sup daging... mee /mihon sup pun superb.... sedap sedap sedap..

Okay... berbalik kepada nasi kerabu...


Nasi kerabu ni banyak jenis sebenarnya... asal silah nasi kerabu masa zaman saya kecik-kecik comel dulu... cuma nasi putih yang dimakan dengan ulam, sambal kelapa dan sambal tumis... jangan lupa sedikit budu... walaupun sedikit ianya main ingredient tau... so jangan nak skip ye... hehehe.

Lepas tu bila saya dah besar sedikit... kira zaman anak dara sunti yang ayu... nasi kerabu putih bertukar jadi kaler kuning... wangi nasi kerana dicampur kunyit dan serai...bahan lain masih lagi sama... macam nasi kerabu putih.

Lepas tu bila saya meningkat remaja... yang tersangat cutenye...tiba-tiba nasi kerabu jadi kaler biru... terre betul tukang improvise pakai bunga warna biru yang ade tumbuh menjalar kat pagar... tapi bukan morning glory tau .... jangan nak memandai... kang mabuk pulak.... entahlah apa nama bunga tu... kita selalu panggil bunga nasi kerabu je... hehehe. Bahan -bahan lain selain ulam ada sedikit bertukar, sambal kelapa di asingkan ikannya, jadi ada juga sambal ikan... haa tengok gambar kat atas tu ada dua periuk sambal, sambal kelapa dan sambal ikan. Selain tu ada juga sambal cili dan serbuk lada hitam. Dan yang paling penting budu....

Bila saya meningkat dewasa ... yang muda belia... nasi kerabu kuning dan nasi kerabu biru dimergekan... sebab tu kadang-kadang ade nasi kerabu biru yang ada sambal tumis... tapi tak de serbuk lada hitam... macam yang dijual di Yati Ayam Percik.... ini disebabkan peminat nasi kerabu kuning yang fanatik dan tidak boleh terima ketiadaan sambal tumis....

Untuk pengetahuan ..banyak lauk pauk yang boleh dicombine dengan nasi kerabu... antara yang fofularr adalah.. ayam percik, daging bakar, ikan goreng tepung, solok lada, bawang jeruk, telur masin dan keropok... ehhhhs sedapppnyeee...

Dekat gerai ni nasi kerabu yang dijual adalah nasi kerabu biru original.... saya sangat suka rasa sambal cili yang pedas-pedas manis dan pedas lada hitam... sebenarnya susah nak jumpa nasi kerabu jenis ni... banyak yang kerabu yang dimerge tu... sedap juga tapi feel dia lain. Nasi kerabu kosong kat gerai ni ...  ade a small slice of telur masin and keropok berharga RM2 sahaja. Tapi dia tak de macam-macam lauk, cuma daging goreng atau boleh je makan dengan ayam goreng nasi kukus.

Jom makan nasi kerabu kat sini yum... yum...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...