Labels

Wednesday 13 November 2013

Firefly oh firefly... bagaimana tawakal yang sebenar?


Assalamualaikum!
Lama saya tidak bercerita dan merepek...

Sebetulnya almost satu family terkena 
selsema dan batuk
Saya salah seorang mangsa
Yang paling teruk melepek

anak-anak yang kuat 
masih terhijut hinjut
sambil menyedut
yang terleleh sambil melompat-lompat
kita lihat terkulat-kulat
Herannn....sakit 
Ke sihat?

Bibik membebel...
Itulah ibu ( ERR... mum to 6?)
Kenapain di basuh atas sewaktu hujan?
Sekarang udah sakit

Ia udahlah malas saya nak melawan
Hujan berenti baru saya basuh rooftop tu...
tapi dah berjangkit dengan budak-budak
nak buat macam mana


Ada inspector kebersihan... tengah check kerja mama and papa


They did their part... cleaning sambil bermain air ...we brought the pool down...since Aiz penakut air... mungkin tak bahaya sangat letak pool kat garden bawah. Boleh kakak mandi manda ... cuti sekolah dah dekat ni.



Dah kosong lah kat atas ni... yang penuh cuma angan-angan
Nak buat kebun sayur dan bunga kat rooftop konon.


Walhal yang sekangkang kera kat bawah tu pun tak terjenguk.


Sedangkan  bila kemboja gugur daun tinggal batang ajer pun sudah panic ingat pokok nak mati...

Saya bukan pekebun yang hebat... cuma seorang yang hebat bila berangan....hehe

Eh... macam lari tajuk ni!
Mana cerita firefly? 

Cerita bermula dengan confession
saya suka travel...
tapi takut naik kapal terbang
habis tu camno ...

Kerja kita pun sesekali kena outstation... 
Setiap kali saya pastikan kapal tu at least kapal terbang besar
Nak naik firely kecik tu memang tidaklah
orang kata yang kecik kuat gegar gegar.... hiii tak sanggup!

Sekali kita tak sihat mc lah satu hari,
Walau masih tak berapa sihat gagah juga agree nak outstation semalam... kita tak nak lah selfish sakit sikit tak mo keluar.
Masa mc tu depa buat arrangement flight ticket... rupanya firefly... huhuhu nanges.

On the way pergi JB.... cuaca pagi elok ajer
dalam hati berkata... cuaca baik mesti tak gegar punya
Tapi MasyaAllah... gegar jugak, nak landing kena delayed pulak tu... berlegar-legar sampai kepala rasa berpusing -pusing
landing pun very dasyat... bagai terhentak ke bumi rasanya.

sudah!... balik karang pun firefly jugak... nanges!

Teruskanlah juga kerja dengan muka macho...
terubat hati bila advices kita orang pakai
kata-kata kita dulu rupanya inspired mereka hingga bila nak berpisah... salam peluk-peluk.... and terpacul dari mulutnya
I love you

Fuhhh...Mr H pun dah lama tak sebut ayat keramat ni...
bukan dia tak sayang...
kita tanya ... abang sayang kita tak?
Dia jawab... hemmm
u lap me?
heemm
 Shortform ajer hehehe

So dengan terharu kita pun cakap I love u too....

Berbaloilah naik yang gegar gegar ... tapi bila nak balik tetap cuak... guruh pula berdentam-dentum...
bertambah-tambah cuak

Sesampai Airport memang hujan gerimis... kita lihat airport crew pakai baju hujan... meliut-liut bajunya ditiup angin.

Tepat waktu penumpang di panggil... hujan masih belum berhenti.... macam mana nih... dalam hati ada panic...

Saya memohon... Ya Allah... memang ikut lumrah dan aturan sepatutnya penerbangan ini akan lebih dasyat dari pagi tadi yang cuaca elok itu... tapi ya Allah sesungguhnya engkau maha berkuasa atas segalanya.. jadikanlah ya Allah penerbangan ini lancar dan tenang... 

sesungguhnya itulah penerbangan yang paling tenang pernah saya naiki.... maha besar Allah.

Al Tawbah ayat 129

Kemudian jika mereka berpaling ingkar, maka katakanlah ( wahai Muhammad) : " cukuplah bagiku Allah (yang menolong dan memeliharaku) tiada Tuhan ( yang berhak disembah) melainkan Dia, kepadaNya aku berserah diri, dan Dialah yang mempunyai Arasy yang besar.

Itu ayat yang saya baca  dalam flite from my Samsung note..




Melihat indah senja... terdetik di minda... terkesan di hati... pagi tadi saya terlampau yakin dengan lumrah alam... mengikut pandangan akal... petang ini saya mencapai titik tawakal yang sebenar... cukuplah dengan Allah untuk kita berserah...saya harap pandangan hati saya mampu melangkau jauh sedikit selepas ini... dengan izin mu ya Allah.


So firefly is not so bad after all....

Hari ini 10 muharam
Saya sahur bersama Mr H.

Pinggan cerca merba... hadiah darlie... hadiah colgate...

Puasa wajib ke sunat ke... sahur tetap heavy duty... hehe... betul ke macam tu sambal sardin kering kak Azu?... nih saya terliur tengok kak Azu masak... nak komen blog kak Azu tak boleh pulak ... tak lepas... tak tau nape...Masa mula baca blog mamatiamia, saya ingat saya jauh lebih berusia... tapi bila congak umur uwan... mungkin saya lebih muda kot... awet muda betul kak Azu ni ... apa rahsianya ye..wink wink

Ade ke sesapa buat asyura kelantan besok?
sedapnya makan panas-panas... masih cair
Masuk dalm tempurung beralas daun pisang
Ceduk dengan sudu batang pelepah pisang
Makan beramai-ramai.... bercerita sambil bertepuk tampar
Haiii... gitulah kalo puasa... ingat nak makan ajer... pastu ada hati minta rahsia awet muda... hihihi.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...