Labels

Wednesday 27 March 2013

Apam Polkadot

Saya mencongak-congak menu untuk candy buffet Fatma...saya fikir comelnya apam polkadot diletak sebagai satu menu... maklum warna menarik boleh pula mengikut warna tema yang kita nak. Tetapi saya tak boleh sedap-sedap order, nanti budget saya lari... jadi saya ingat nak cuba masak sendiri... hemm kalau anak buah saya tak suruh buat candy buffet tu... sampai sekarang pun saya tak reti nak buat, bagus kann.

So saya mesti testing buat dulu apam ni sebelum majlis betul tak?... kalau tak menjadi masih boleh cuba sampai jadi atau tukar plan hehehe. First time buat saya pakai resepi guna sukatan cawan... masalahnya  saya tak lah ikut betul-betul sukatan cawan tu... ada yang saya bubuh penuh... ada pula yang terkurang... bahan pun tak cukup... saya memandai ganti dengan apa yang ada. Acuan pun tak ada, saya guna cup ubat batuk yang memang terkumpul banyak kat rumah... kaedahnya bila ada penyakit tak sabar... bila rasa semangat nak mencuba meluap-luap... kena bersegera sebelum datang malas ( selalunya bukan malas datang... tapi malas yang tak pergi-pergi... ngehngeh)


macam-macam size dan corak...
Percubaan pertama yang bukan saje tak cantik... tapi juga tak sedap... untung anak ramai, tak adelah banyak saya sedekah kat encik tong. Bebudak tu sambil makan sambil bagi komen... mengalahkan judge masterchef... huhuhu.

Juri sulung bagi nasihat " mama kena betul-betul ikut sukatan... macam Rizq buat pancake hari tu, bila betul-betul ikut sukatan, baru mnjadi".... hohoho... malas betul nak panjat kerusi mengambil penimbang kat atas lemari yang dah berdebu... hehehe. Tetapi saya ikut nasihat beliau... saya beli bahan yang tak cukup, saya beli acuan yang disaran.... saya betul-betul ikut resepi, saya ayak tepungnya... errr tapi... boleh pula saya tak jumpa cari full cream milk yang saya beli, jadi saya ganti dengan evaporated milk... rupanya Mr H sorok dari sikecil berdua yang pantang nampak susu dalam kotak tu... mesti minta minum... sekotak boleh habis sekejap aje. Kaedahnya masih derhaka... sikitlarr.

Acuan yang betul...

Practice makes perfect...
Exploring the possibilities...
Kali kedua saya buat untuk birthday Aiz... saya buat sehari sebelum majlis... masih elok keesokkanya. Saya ambil resepi dari Kak Ita Masam Manis (tq).

siap untuk ke A&W... warna tema Thomas...

Second time buat... juri cakap "haaa ... sedap macam kat kedai..." so saya kira percubaan saya sudah berhasil....

Purple, white and baby blue theme...for candy buffet...
Masak sendiri kepuasannya tidak terhingga... cuma kadang-kadang kemalasan menguasai kepuasan.... hehehe.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...