Labels

Thursday 4 April 2013

Balik kampung by Sani Express

Cuti sekolah lepas ada urusan keluarga... omputih cakap family matters... jadi kena balik kampung. Ingatkan malas nak balik pasal Mr H ada hal ... opis matters... cuti pun seminggu aje... malaslah nak balik lagi pun baru je balik Januari lepas.

Since kena balik saya fikir angkutlah dua orang little misses buat peneman... sure derang seronok... first time ever nak naik bas kannn...bolehlah derang main dengan cousins yang semuanya pompuan... ade satu je lelaki... you know my parents ade cuma 3 cucu lelaki dan 14 cucu pompuan...Abang Rizq cucu sulung yang selalunya akan gelisah kalo balik rumah Tok Ki time sume cucu pompuan Tok Ki balik... nanti semua dok ngintai dia...macam dia makhluk aneh dalam rumah tu hehehe.

Oooo gitu rupanya bas sani...

Hemmm nape kitaorang nak naik bas?... sebab driver kesayangan tak leh menjalankan tugas... dah saya pula ade lesen ... buat hiasan dalam purse jer.

Kenapa Sani ekpress? lol uols, saya berblogwalking sume dok citer bas sunny best... ada tv kat belakang seat ngalahkan kapaltorbang... siap boleh charge bateri hanpon lagi... kelass... terujalah nak try kann.

Kenapa naik siang hari ... tak naik malam? laahai... kalau naik malam... nanti tertidur lak... macamana nak layan movie yg banyak-banyak tu... lagi pun kalau naik malam saya phobia sikit... nak tahu kenapa?


walau naik bas jer... gaya mestilah ade kan..ramai dok kerling beg little ladies... ehem tak nak beli ke?
Alkisah suatu ketika dahulu... sewaktu muda remaja... saya nak ke KL... abang(kandung) saya hantar saya naik bas ... punya perihatin, dia hantar sampai ke tempat duduk dalam bas... laa... kena duduk dengan pak we... hati rasa cuak pulak... bila abang saya berlalu, pak we tu tanya " sape tu?" saya bagitahulah dia abang saya. Pak we tu tanya lagi " Abang""?" ... saya pulak lurus bendul pi cakap dia abang kandung... hambik engkau... pak we tu tak berenti mengayat ... pas tu paling tak tahan, dia tertidur terlanding pulak kat bahu ni.... hok aloh tension!. Sesampai kat KL, Mr H yang merangkap pak we yang sebenar ambil saya.  Pe lagi... ngadulah kat Mr H( sambil-sambil nak bagi dia jeless.. hehe). Mr H cakap... kenapa u tak cakap abang u tu tunang... sure dia tak kacau.Haah lah... awatlah saya lurus sangat ( boring lak Mr H... tak menunjukkan tanda jeles pun). Bila saya nak balik ke kg semula, Mr H pula yang hantar... sampai kat tempat duduk dalam bas juga... haa biasalah dah pak we... mestilah nak layan lebih kannn.... alamak this time pun kena duduk dengan lelaki lagi... kebetulan dia ni pun tanya soalan yang sama... " sape tu?" hah apa lagi terus terangkat darjat Mr H jadi tunang saya...heheh, jawab pun garang semacam je... tak bagi can langsung...sombong!.... lepas tu apa jadi??? je jejeng... sedar- sedar dari tidur... elok je kepala saya yang landing atas bahu dia.... aduiyaiiii malunye...tutup muka dengan tangan... tidakkkk.!!

Jadi saya takut nak naik bas malam... nanti landing lak kat bahu sesape ntah... hari tu muda lagi... orang tak marah... kalau dah tua cam ni kang kena tempis lak kang... hehehe.

 Melalut pula saya... okay back to Sani Express...


Saya naik bas kat hentian Kajang... oiih kellass opis Sani besar dan gah you  kalo banding dengan bas lain. Mesti bas pun tip top gak nih...


sedap....

Apa pun kita makan dulu... lupa pulak nama kedai ni ... betul-betul sebelah hentian ... garing roti canai dia... sedap!

Dah habis breakfast kami pun naiklah bas tu.... huihhh alangkah hampanya... tak de pun TV.. usahkan yang belakang seat tiap sorang... yang share ramai-ramai pun tak de... usahkan tv ... radio pun tarakk... waaa nak buat ape 8-9 jam ni...tak kan nak membuta je...

Nasib baik budak-budak boleh juga tidur sekejap-sekejap...
Nak membuta pun tak boleh... bas ni terhenjut-henjut... baru nak lelap terjaga balik...everytime pusing, bergegar macam mesin buang lemak... tapi lemak confirmlah tak hilang walau vontot dah rasa leper dek kerana lamanya duduk...

Bukan takat tu, bas ni jap-jap berenti... tak tau nape... enjin panas ke? adelah dekat 7-8 kali berenti... waduhh... sabar-sabar. Mungkin agaknya time cuti sekolah... nasib tak baik, habis semua bas dipakai.. termasuklah bas buruk ni.

Bila dah sampai separuh jalan budak-budak dah bosan maka bermulalah sessi bertanya..." bila nak sampai mama?"... rasa nak menangis nak menjawabnya... ikutkan hati nak join budak tanya kat pakcik drebar lak... "Bang... bila nak sampai?".

Bayangkan kalau saya bawa Daneen dengan Aiz yang balik... bukan takat depa melolong... saya rasa saya pun melolong sekali... habis lari hantu kat Gua Musang tu kalo dengar... hehehe.

Untuk hilangkan bosan...



Ayra main tepuk-tepuk debu dalam bas...



Lepas tu dia pakai baju saya atas kepala... main pocong-pocong pulak...

Pukul 6.30 petang baru kami sampai... alhamdulillah selamat...

Bila sampai rumah Tok Ki... jom kita cari apa yang Tok Ki baru beli... walau Tok Ki kata lepas ni ( lepas beli dining table hari tu) dia tak nak beli apa-apa dah...



See... gerabak baru dari SSF... bukan satu dibeli... lima terus... hahaha... dah rasa macam pegi SSF lah pulak... Tok Ki memang minat pinggan mangkuk... untung Tok Ma. Lepas ni kalau Tok Ki kata tak nak beli dah... hemm janganlah percaya .. hahaha

Saya balik sekejap je... selesai kerja



terus nak balik KL... tapi op-opss



Ada pulak orang jual durian crepe kat pejabat kerajaan ni... apa lagi borong dan makan dulu... hehehe.

okay dah habis makan boleh balik daaa



hemm tak laratlah nak naik bas... tapi tak leh cakap lepas ni tak nak naik bas dah.... nanti jadi macam Tok Ki ... kang haru tu.. hehehe


Bagi nasi arab baru senyum si Daneen ni

Mr H ambil kami kat airport, Daneen menangis merajuk sebab kena tinggal, saya janji akan bawa dia pulak lepas ni, baru dia berenti menangis.  Sebelum balik rumah kami ke SABA' dulu, pekena nasi arab.... masa dok makan tu... boleh ke Ayra cakap dia lagi suka nasi arab yang masak kat rumah... Ayra ni pun ... agak-agaklah... hehehe.

Dan siapa sangka 2 hari lepas balik KL... saya berangkat lagi ke kg ( Tok Wan meninggal)... dan of course this time kena bawa Daneen... dah janji kannn...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...