Labels

Wednesday 16 July 2014

Allah bercakap dengan kita...


Puasa tahun ini saya tak de mood...sungguh!

Anak- anak dok tanya....
Mama bila nak buat kuih raya?
Saya angkat bahu
Lepas tu buat tak tahu

Mereka tanya lagi...


Mama bila nak gi shopping? 
Saya geleng- geleng
Malas... jawab aje kepala mama pening.

Sebetulnya puasa tahun ini saya sangat sedih
Di Gaza... malah di Sabah
Ada penjajah...
Penceroboh!
Israel seperti haiwan yang meratah
Tidak kira, mangsa itu kaum yang lemah
Mereka itu laknatullah!!

Saya sedih sebab tak tahu nak buat apa
Kalau di suruh ke Gaza
Saya tak berani...
Saya takut mati...
Walau jelas syahid itu balasnya syurga.
Memang jelas iman saya setipis selaput kurma.

Kalau tak boleh ke Gaza
Mungkin saya boleh doa...
Mungkin saya boleh derma...
Tapi doa saya mungkin tidak kemana
Yang imannya setipis selaput kurma
Dan derma saya tidak sebanyak mana
Takut lari budget untuk raya.

Pagi tadi saya tengok satu kisah 

Dia berkata...hatinya tertanya apakah tujuan hidup?

Saya jadi sebak...
 teringat satu waktu semasa darjah dua, sewaktu hidup cuma untuk main dan makan sahaja... suatu hari ketika asyik dengan rutin  bermain ... tetiba ada suara dari dalam hati yang bertanya... apakah tujuan hidup?... adakah kamu hendak bermain sahaja?.. saya terkejut dan tersentap... terus berlari balik rumah dalam keadaan yang sedih tiba-tiba.... saya murung selepas kejadian itu... bila ditanya saya tak boleh nak cerita apa yang saya rasa... kalau dicerita bimbang orang tua menyangka ada jin yang menggangu, maklum bermain tak ingat waktu kalau tak senja tak ingat nak balik...mujur juga murung itu tidak berlarutan... sendiri memujuk hati yang tidak tenang.

Bila saya sedikit dewasa dan juga sehingga saat ini... ada banyak persoalan... yang jawapannya tidak saya dapat serta merta...contohnya seperti kisah saudara atheist ini... merungkai persoalan saya tentang adilnya Allah.
Saya pernah terfikir betapa tidak adilnya sesetengah orang dilahirkan kafir, setengah lagi dilahirkan muslim. Tetapi kenapa saya seorang muslim terdetik juga persoalan tujuan hidup...mengapa hati saya tidak tenang walaupun saya muslim?... hakikatnya sama sahaja... saya yakin Allah memberi peluang yang sama...muslim atau tidak... kita sama-sama mencari. Malah sebagai muslim , lebih teruk lagi kerana jawapannya ada di depan mata, tapi kita tidak nampak.

Buku atau kitab yang mengandungi jawapan itu adalah Quran....yang cuma dilihat tapi tidak dibaca...yang dibaca tapi tidak difahami....yang difahami tapi tidak diamali...kerana itu saya sedih...kerana saya cuma melihat.

Walaupun sudah jelas jawapannya, saudara atheist itu masih ragu dan memerlukan "a sign" untuk dia mengucap 2 kalimah syahadah.. dia terkejut bila a sign yang dia tunggu itu terjawab di dalam al Quran seperti Allah direct menjawab persoalannya ... seperti juga saudari Neelofa yang cantik berkerudung berkata di dalam temubual beliau, Allah mejawab keraguannya secara direct... melalui quran.

Saya ini berfikir jer yang lebih, beramalnya tidak... saya mencuba dengan berdikit-dikit ... seperti membaca al quran semuka surat bersama terjemahan on the way to office...I have the leisure of having a husband to drive me to office... alhamdulillah...( tq Mr H).... it seems like,  that is the only time I can spare for quran... waktu lain saya disibuk-sibuk dengan urusan duniawi. 

Memang luar biasa entry saya kali ini... kerana saya nak kongsi sesuatu yang luar biasa yang terjadi kepada saya... orang yang biasa-biasa sahaja.

Semalam saya diganggu oleh rasa hati yang tidak senang dengan sedekah saya yang sedikit untuk Gaza.
Dulu-dulu sedekah saya lagi sedikit tetapi 
saya rasa banyak.
Sekarang saya bersedekah lebih dari dahulu,
 tetapi saya rasa sedikit...pelik..
hati tidak tenang lagi...aduhhh!
Kalau begitu... tambah ajelah... tapi iman saya setipis selaput kurma.... setipis itu juga derma saya :-(.

Pagi tadi saya baca quran...seperti biasa... mengikut urutan di mana mukasurat yang saya berhenti semalam,
heran ....
ayat yang saya baca tadi... menyentuh bab sedekah... seperti Allah menjawab direct kepada saya... hermmm.






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...