Labels

Wednesday 31 July 2013

Pavlova


Saya belajar buat pavlova dari blog Ana, cahaya cintaku... a big thanks to her, anak-anak saya suka makan ni... kecuali Ayra sebab dia tak makan buah...

Pavlova ni memang mengujakan... bila ada majlis makan-makan memang saya selalu buat... anak-anak buah saya pun suka .. sebab tu kalau ada pot luck memang saya buat pavlova jer... lagi pun memang best bila ada yang puji-puji... sedapnya pavlova mak lang buat... terre nye buat pavlova etc... memang senyum memanjang ajerlah makcik hehehe... a credit to Ana... since ramai juga yang bertanya resepi, saya nak minta izin Ana untuk kongsikan di sini...

Resepi Pavlova

4 biji telur putih
3/4 cawan gula kastor ( saya kurangkan sikit lagi... sikit jer)
1 sudu besar tepung jagung
1 sudu kecil esen vanila
1 sudu kecil cuka
250 ml whipping cream
Buah-buahan

Caranya:-

1. Putar putih telur sehingga kembang... kalau telunkup mangkuk, telur tak tumpah
2. masukkan gula sedikit-sedikit... anda akan nampak tektur telur mula berkilat
3. masukkan cuka,esen vanila dan tepung jagung, putar lagi sehingga sebati
4. bakar selama 45 minit ke 1 jam dengan suhu 160'c.

Bila sudah masak, sejukkan  pavlova, putar whipping cream  dan taruk atas pavlova, kemudian hiaslah dengan buah-buahan.

Daa siap...

Baru-baru ni family saya ... makcik pakcik etc buat pot luck buka puasa ramai-ramai... selain ayam bakar( requested menu)... saya juga buat pavlova untuk dibawa.

Saya sebenarnya buat dua set... tapi saya belasah putar sekali arung je... maknanya saya gandakan bahan sebanyak dua kali... shortcutlah cam biasa.

Masalahnya saya gatal lak nak cuba pavlova pesen lain... nak buat pavlova chocolate dan... nak buat mini pavlova untuk anakanda yang tak makan buah tu.. so lepas settle pavlova biasa... saya pun gatal tangan menggodek balance pavlova tu..


 Gambar mini pavlova dan chocolate pavlova sebelum keranapan...


Pandangan atas yang osem...



OMG....


rupernya RANAP....

But believe me... yang ranap tu sedap sangat...saya yang suka buat tapi tak suka makan pun boleh telan... budak-budak makan bertambah-tambah...and Ayra also loves the mini pavlova...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...