Labels

Friday 18 October 2013

Aidil Adha dirumah sendiri....masak ringan-ringan, tapi tugas mak tetap berat.

Sebolehnya suasana raya harus dihidupkan...walau dimana pun kita. Setiap hari dan setiap peristiwa sebolehnya akan menjadi kenangan indah buat anak-anak.... saya teringat semasa kecil kalau raya korban, semua berkumpul di kampung nak merasa sedapnya sup daging dan tulang nenek buat, dicicah dengan roti bontot(roti bulat... comel macam vontot baby).... menjadi hidangan istimewa setiap kali raya haji... terbayang wajah arwah che yang setia menunggu kepulangan anak menantu dan cucu ditangga rumah.





Ditangga ini dan dirumah ini... sewaktu kami sebesar mereka sekarang ini...
namun setelah arwah ma pergi... tiada lagi sup daging di raya haji....entah kenapa... pemergian ma adalah sesuatu yang besar dalam family... segalanya berubah sekelip mata. Mungkin terlalu sedih... menyediakan sesuatu tanpa kehadiran orang yang disayangi menggamit  kenangan manis yang memedihkan.... 


Berat rasa tugas ibu... memastikan semuanya sempurna... gagahi juga walau penat tak cukup rehat. Kekadang sendiri heran dengan kudrat diri.... mana tenaga ibu yang anaknya 7, 8, 9.... ada juga yang 2 angka... kesabaran dan kudrat mereka yang luar biasa. Sedang saya cuma bercita menjadi superwoman, tapi belum sekejap sudah lelah temengah-mengah.

Dalam kereta ke office, saya membaca quran, mengharapkan istiqamah walau ayat cuma sepuluh baris... itu pun baca tersangkut-sangkut. Kekadang Allah menyejukkan hati kita, seolah berkata menjawab persoalan ... tepat terkena ayat yang dibaca tadi... surah Al Araf ayat 170 bermaksud, Dan orang-orang yang berpegang teguh dengan kitab Allah serta mendirikan sembahyang,  sesungguhnya kami tidak akan menghilangkan pahala orang-orang yang berusaha memperbaiki( keadaan hidupnya)...

Dalam mencuba menjadi yang lebih baik dari semalam... belajar juga erti ikhlas yang sebenar... ada ganjarannya...walaupun masih terlalu jauh dari sempurna...semoga Allah mempermudahkan.

Hehehe... hari ni kan hari Jumaat ... uoals, mode tazkirah untuk diri sendiri nih...janganlah pelik hahaha

Jomlah layan gambar raya haji hari tu... bibik cuti raya haji... tu yang tazkirah makcik penat tuh... nasib baik anak dara dah boleh harap, tolong mama itu ini... harap jadi kenangan manis ... bukan pahit hempedu.. hihihi



Kak Dhia yang tolong mama gosok jubah papa.. mama busy buat simple olio, balance spaghetti bolognese semalam. Buat kek birthday papa dan panaskan frozen sate.


Pada Daneen, tak sah birthday kalo tadak kek... jadi mama usaha buatkan... Ayra boleh makan part yang coklat tu... while the rest makan buah yang sedap-sedap.



My simple olio turned out very sedap.... rahsianya...I guna bahan lebihan yang disimpan dalam lemari... Potong dadu setengah labu bawang holland, empat ulas bawang putih,  ketuk dan cincang, panaskan olive oil with butter, masukkan sepeket serbuk sup cendawan/ayam campbell yang tak laku( bahan lebihan 1), masukkan 2 paket cili flakes domino pizza yang tak habis ( bahan lebihan 2), masuk sotong, spaghetti, serbuk perisa secukup rasa, mixed herbs dan garam. Senang jer... tapi mak budak kecoh juga mengejar waktu... walaupun bibik tak de... jerit - jerit bebel kat bibik,  cari barang tak jumpa... hermm sebab dia tak de saya jerit, kalau dia ada... saya tak jerit pasal jaga hati dia... lagipun kalau dia ada, mestilah cepat jumpa barang dicari pasal dia yang tukang simpan...hok aloh.
Sapelah yang peluk tiang tu... nak kawen ker?

Daneen nangis tak mo balik... .tak puas main dgn cousinnya Ain.

Siap makan segala, tengahari kami beraya rumah kakak... korban di situ ramai-ramai... barulah meriah sikit rasa bila berkumpul adik beradik.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...