Labels

Tuesday 1 October 2013

Usaha, Doa dan Tawakkal

Besok Abang Rizq periksa PMR... mama kat office tadi ... resah gelisah... rasa macam serba tak kena hari ni. Mama nampak kesungguhan Abang Rizq... harapan abang Rizq nak memenuhi harapan tinggi mama dan papa. Ibubapa mana yang tidak mahu anaknya cemerlang.

Selepas UPSR dulu... mama juga belajar sesuatu... kalau nak anak cemerlang..usaha itu bukan hanya datang dari anak tetapi ibubapa juga...

Jadi untuk PMR kita berusaha lebih lagi... mama lebih berdoa... papa lebih berkeringat menghantar ke tuition dan sebagainya...jadi kita semua berusaha lebih kali ini... sekarang ini ... abang Rizq buatlah semampu...

Sabtu lepas ada majlis sembahyang hajat kat masjid .... pagi-pagi lagi majlis bermula... sempat kita breakfast dengan sandwich telur dan kopi o.


Sandwich telur menjadi kegemaran sekeluarga... senang sangat nak sediakan...cuma rebus telur, lenyek dan tambah mayonis.



Mama bawa Ayra sekali ke masjid... kalau boleh nak bawa semua sekali... tapi nanti lain pulak jadinya ... Ayra dah besar, dah pandai bawa diri... masa sembahyang... dia, mama tinggalkan di saf belakang... tapi dia okay jer.


Dekat masjid ada vending machines ?.... memang susah kalau bawa budak kecik tapi tak bawa duit kecik....hehehe.

Kak Dhia juga sedang periksa... sekolah kafa UPKK ...jadi mama doa juga untuk Dhia... tapi Dhia cool ajer... tumpuan semua orang lebih kepada abangnya.... sebab itu dia kurang pressure.

Abang Rizqlah yang pressure.... dia sedar dia ada tanggung jawab besar sebagai anak sulung... juga cucu sulung sebelah tok ki...


Dah lama kalau kemana... abang Rizq tak ikut, sebab tak nak buang masa... tapi masa kumpul kat gerai baru mummy hari tu... mama bawa juga abang Rizq.... pasal ummi nak bagi tips untuk science.

Dan banyaklah juga doa, tips and wishes dari pakcik-pakcik... makcik-makcik.... semuanya ingat abang Rizq.... in sya Allah kita kena bersangka baik dan berharap pertolongan Allah.

Mama dan papa minta maaf tidak dapat ambil cuti... sembahyang hajat... baca yaasin esok waktu abg Rizq tengah periksa... tapi tadi papa dah jemaahkan sembahyang  hajat... dan mama ...



berdoa dan berzikir... buat apa saja yang termampu... dicelah- celah waktu dan kerja-kerja office yang tengah menimbung. Papa juga akan mencari ruang untuk solat untukmu.... jadi jangalah risau... dua tiga kali abg Rizq jenguk bilik mama tadi... tak boleh tidur... stress .... kesian sungguh.

Kita telah berusaha...sekarang kita bertawakkal.... kita akan terus berdoa... dan belajar berlapang dada dengan keputusannya nanti.

2 comments:

  1. Kak Ila,
    Rizq dah berusaha, diiringi pula dengan doa dan tawakal insyallah akan berjaya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ameen.... mudah-mudahan Juju...terima kasih.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...