Monday, 28 October 2013

Lupa renew permit bibik.... mahalnya harga sebuah lupa.

Rupanya bahaya penyakit lupa... boleh menyebab kerugian yang banyak.

Banyak benda yang nak buat... itu ini... itu ini... akhirnya lupa buat benda yang penting.... 

MasyaAllah.... memang cepat setahun berlalu... rasa macam baru renew permitnya... rupanya sudah lebih 3 bulan expired.

Bayangkan sehari dendanya RM30... kalau lebih 3 bulan... berapalah tu...

Hendak menyesal tiada gunanya... sekarang ada masalah yang perlu diselesaikan... kita bukan boleh undur masa. 

Jangan disoal rezeki yang hendak pergi... sudah tersurat mungkin bukan hak kita... usah ditanya mengapa lupa... menjadi penyebab untuk satu mehnah*

(*- didikan terus daripada Allah)

Semalam dikejutkan satu berita duka... ada sahabat terkena serangan jantung.... orangnya kurus dan aktif... kalau dilihat tidak ada ciri orang yang boleh mendapat penyakit jantung. Bila melihat orang sakit... atau orang yang ditimpa musibah... kita selalulah suka nak menyoal apa silapnya... kenapa... dan kenapa... adakala kita boleh nampak ada sebab... kadangkala tidak... Allah saje yang tahu... baguslah kalau kita menyelidik sebab untuk jadikan pengajaran , untuk kita usahakan supaya terpelihara diri kita dan tersayang dengan izin Allah... tapi tak baguslah kalau sekadar mencari salah orang... untuk kita berkata... itulah engkau.... mungkin Allah nak hapuskan dosa engkau.... MasyaAllah sahabat dalam kedukaan... bertambah pulak sedih memikirkan diri banyak dosa... berkatalah yang positif agar memberi dorongan bukan menjatuh hukuman.

Maaflah... serius pulak... hehe... jom ceriakan diri... kerana ceria boleh menjemput rezeki...

Ath Thalaq 65: 2-3

Sesiapa bertakwa kepada Allah, nescaya Dia akan membukakan jalan keluar baginya dan Dia memberikannya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya. Dan sesiapa bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan(keperluan)nya.

Semoga Allah mempermudahkan saya dan menyembuhkan sahabat saya . 


Breakfast pagi ni adalah contoh rezeki yang tak disangka-sangka....

Pagi tadi saya lambat ke office... tak sempat beli breakfast...bisik hati .. selama ni pun kerjanya asyik makan ajer... pagi petang siang malam... apa salahnya sekali sekala tak dapat makan... lemak pun dah bertengket-tengket tu haa..

Sekali ada sahabat bagi karipap sedap rangup ... dan seorang lagi bagi kek butter marbeles ni... walaupun mereka tak dengar pun lagu keroncong perut saya...Allah je yang dengar dan datangkan rezeki saya melalui mereka


Dan saya juga dapat ini semalam.... ada orang cuba memujuk... walaupun saya tidak merajuk...

Itulah rezeki namanya...alhamdulillah. 







2 comments:

  1. comel anakanak you.apa nama penuh mereka mereka ya?
    -silent readers-

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...